- Agder (Vest)
- Agder (Øst)
- Akershus
- Buskerud
- Finnmark
- Finnmark (samisk)
- Helse Fonna
- Innlandet (Hedmark)
- Innlandet (Oppland)
- Møre og Romsdal
- Nordland
- Oslo
- Rogaland
- Telemark
- Troms
- Trøndelag (Nord)
- Trøndelag (Sør)
- Vestfold
- Vestland (Hordaland)
- Vestland (Sogn og Fjordane)
- Østfold
- Aktiviteter
- Prosjekter
- Forskning
- Presentasjoner
- Arkiv
Pågående
Simulering er en effektiv metode for læring. I prosjektet ønsker vi å styrke simulerings-kompetansen ved å utdanne flere fasilitatorer og seniorfasilitatorer i Østfold. Dette kan bidra til simulering på tvers av tjenester og profesjoner.
Prosjektet skal utvikle en modell for veiledning for studenter og nyansatte og styrke rollen til veilederen. Det skal også bidra til å beholde og rekruttere ansatte i tjenestene.
Prosjektet vil vurdere om det kan være hensiktsmessig å samkjøre og standardisere opplæringen i legemiddelhåndtering i Østfold – både hva gjelder kvalitet, kompetanse og økonomi.
Vi skal utvikle en kompetansepakke som bistår ansatte i rollen som mentor for nyansatte kollegaer. Introduksjon, kompetanseheving og refleksjon i grupper er grunnlaget for ABC-metoden.
Vi har utarbeidet en kompetansetrapp for ulike yrkesgrupper og arrangert kurs i refleksjon med systematiske metoder. Prosjektet videreføres i 2025. Vi skal fortsette arbeidet for å samsvare grunnleggende kompetansebehov i helse og velferd i Sarpsborg kommune. Dette ses opp mot sluttkompetansen helsefagarbeidere, sykepleiere og vernepleiere har.
Avsluttet
Traineeprogrammet retter seg mot nyutdannede sykepleiere. Nyutdannede sykepleiere ansettes i en 100 % fast stilling i en peiode over 2 år, før de kan være med å velge hvor de ønsker å fortsette sitt arbeid. Trainee-sykepleieren utvikler sine kunnskaper og ferdigheter ved ulike arbeidsplasser innad i kommunen. I tillegg ordnes praksisperioder utenfor kommunen. Traineeprogrammet ses som en viktig faktor i arbeidet med heltidskultur og det å rekruttere og beholde faglig kompetanse i kommunen. I tillegg vil et systematisk og målrettet program sørge for at nytutdannende sykepleiere opplever en tettere oppfølging og ivaretagelse i sin arbeidshverdag.
Fredrikstad kommune har utarbeidet en modell for systematisk oppfølging etter demensdiagnose.
Vi har tilbudt en kompetansepakke til flere yrkesgrupper involvert i omsorg og behandling av alvorlig syke og døende pasienter. Fagdagene ble godkjent som kompetansegivende kurs for aktuelle yrkesgrupper.
En faglig møteplass for ansatte i fylket som har ansvar for demensomsorgen.
Sluttrapport for pilotprosjektet «Virtuell avdeling» (VA) viser til flere gode år i eget hjem med høy kvalitet på kommunale hjemmetjenester.