- Agder (Vest)
- Agder (Øst)
- Akershus
- Buskerud
- Finnmark
- Finnmark (samisk)
- Helse Fonna
- Innlandet (Hedmark)
- Innlandet (Oppland)
- Møre og Romsdal
- Nordland
- Oslo
- Rogaland
- Telemark
- Troms
- Trøndelag (Nord)
- Trøndelag (Sør)
- Vestfold
- Aktiviteter
- Prosjekter
- Forskning
- Presentasjoner
- Arkiv
- Vestland (Hordaland)
- Vestland (Sogn og Fjordane)
- Østfold
Pågående
Sorgskolen er et samarbeid mellom USHT-Vestfold, Den norske kirke, Kreftforeningen og Sykehuset i Vestfold.
Som ansatt i helse- og omsorgstjenestene vil du raskt kunne oppdage å stå overfor situasjoner hvor du må ta valg knyttet til hva som blir det beste for andre personer. Ofte er dette knyttet til etiske spørsmål og hvordan vi møter pasienter, pårørende og kollegaer (klinisk etikk). Helsefaglig arbeid bygger på verdier, der et menneskesyn preget av respekt og verdighet står i sentrum.
Kapittel 4A i Pasient- og brukerrettighetsloven skal sikre nødvendig helsehjelp til pasienter som mangler samtykkekompetanse og som motsetter seg helsehjelpen. Loven inneholder bestemmelser som er komplekse og krever grundig forståelse for å sikre forsvarlig praksis.
USHT-V gjennomfører et nytt prosjekt med tittel “Opplæring i klinisk observasjonskompetanse for kommunene i Vestfold”
Tilstrekkelig og kvalifisert helsepersonell er en forutsetning for kvalitet og pasientsikkerhet i tjenestetilbudet. I dag mangler kommunehelsetjenesten kvalifisert helsepersonell. Framskrivninger fra SSB viser at det i 2035 kan mangle opptil 28 000 sykepleiere og 57 000 helsefagarbeidere i Norge. Kompetent personell utgjør grunnmuren i helse- og omsorgstjenesten og er en forutsetning for kvalitet i tjenestene og i arbeidet som skal utføres. . Verktøy som kan bidra til å rekruttere og beholde helsepersonell vil derfor være viktige virkemidler og et av disse virkemidlene er mentorordning for nyansatte.
Avsluttet
Undersøke mulige endringer i risikofaktorer tilknyttet fall
Bistand til etablering av refleksjonsgrupper i kommunehelsetjenesten.
Teaterstykket Torbjørn skal gi innblikk i og refleksjon rundt pasientens liv, behov for hjelp og etiske problemstillinger knyttet til dette.