Sett, hørt og forstått -Opplæringsprogram om pårørende
Et digital opplæringsprogram om pårørende for ansatte i kommunale helsetjenester og studenter i helsefaglig utdanning.
Bakgrunn
Prosjektet ble satt i gang på bakgrunn av nasjonale føringer for økt fokus på pårørende og behov for kompetanseheving hos de som møter pårørende. Prosjektet ble finansiert av Kompetanse Norge.
Tiltak
Det er utarbeidet et digitalt opplæringsprogram om pårørende som er i tråd med innhold i Pårørendeveilederen og innspill fra pårørende, ansatte i kommunale helsetjenester og studenter. Opplæringsprogrammet består av seks moduler og ligger fritt tilgjengelig på Kompetansebroen.no.
Målgruppe
Målgruppe for opplæringsprogrammet er ansatte i kommunehelsetjenesten og studenter innen helsefaglige utdanninger som skal i praksis i eller arbeide i kommunehelsetjenesten.
Resultatmål
- Det er utarbeidet et digitalt opplæringsprogram om pårørende som er i tråd med innhold i Pårørendeveilederen og innspill fra pårørende, ansatte og studenter.
- Opplæringsprogrammet er lagt til rette for fleksibel gjennomføring og er plassert på en digital plattform som er lett tilgjengelig for målgruppene.
- Opplæringsprogrammet er markedsført på landsbasis gjennom ulike kanaler til ansatte i kommunehelsetjenesten, og til helsefaglige utdanningsinstitusjoner
- Opplæringsprogram om pårørende er tatt i bruk ved Fagskolen i Innlandet
Effektmål
- 100 % av helsepersonell og studenter i helsefaglige utdanninger som har gjennomført opplæringsprogrammet, sier at de har oppnådd økt kompetanse, kunnskap og forståelse om hvordan samhandle med og involvere pårørende enkeltvis og i et familieperspektiv.
- Fra en måned etter publisering til seks måneder etter, er det oppnådd en dobling i antall som har gjennomført Opplæringsprogrammet
- Gjennom Pårørendeundersøkelsen (utarbeides i parallelt prosjekt) eller annen kartlegging kan helse- og omsorgstjenestene i den enkelte kommune se prosentvis økning i tilfredshet hos pårørende i hvordan de blir ivaretatt og inkludert av tjenestene, fra første kartleggingstidspunkt til det neste.
Samarbeidspartnere
Fagskolen Innlandet, NTNU, Institutt for design, Kompetansebroen og Fabelaktiv.
Pårørende, kompetanseheving, utdanning