Prosedyrer for frivillighetsarbeid i sykehjem
Publisert 08. april 2013 | Oppdatert 12. mai 2025
Lage struktur og prosedyrer for å iverksette frivillig arbeid ved institusjonen.
Frivillig arbeid skal bidra til å øke livskvaliteten og trivsel, ved at frivillige personer og organisasjoner går inn i et konkret samarbeid med de ansatte, brukere og deres familie.
Finansiering
Utviklingssenter for sykehjem i Hordaland, Løvåsen SykehjemSamarbeidspartnere
- Betanien Diakonale Høgskole
- USH, Løvåsen sykehjem
Bakgrunn for prosjektet
Beboere ved sykehjem skal ha tilbud om variert aktivitet. Frivillige organisasjoner og ulike foreninger er sentrale bidragsytere for å få dette til på et tilfredsstillende nivå. For å sikre kvaliteten på den frivillige aktiviteten , var det behov for en strategi for arbeidet.Hensikt og mål
Etablere system for rekruttering, kvalitetssikring, oppfølging og veiledning av frivillige. Etablere frivillighetsgruppe.Tiltak
Spørreundersøkelse til ansatte, pårørende og beboere. Lage prosedyrer, informasjonsmateriell og brosjyrer.Gjennomføring og resultater
Etablert frivillighetsgruppe ved sykehjemmet. Etablert system for rekruttering, kvalitetssikring, oppfølging og veiledning av frivillige.
I 2012 er det publisert forskningsresultater i forlengelsen av prosjektet. Data fra kartleggingsundersøkelsen er brukt i en forskningsartikkel som er publisert i Sykepleien Forskning i 2012; Meningsfulle aktiviteter på sykehjemmet av Britt Øvrebø Haugland.