Læringsarena 2
Etablering av klinisk fagring for kompetanseutvikling i kunnskapsbasert praksis.
Finansiering
- Utviklingssenter for sykehjem i Akershus
- Høgskolen i Akershus
Samarbeidspartnere
- Høgskolen i Akershus
Bakgrunn for prosjektet
Utviklingssenteret har fått i oppdrag fra helsedirektoratet å utvikle sykehjemmet som læringsarena for studenter, og implementere kunnskapsbasert praksis som metode i fagutviklingsarbeidet. Ved å gjennomføre fagring som arbeidsform, med deltakelse av studenter er intensjonen at studentenes og personalets kompetanse utvikles sammen og utfyller hverandre.
Hensikt og mål
For utviklingssenteret:
- Kliniske fagringer for kunnskapsbasert praksis blir brukt som standard metode for kompetanse- og kunnskapsutvikling
- Kliniske fagringer skal bidra til at rutiner og prosedyrer er oppdatert etter kunnskapsbaserte prinsipper
- Høgskoleutdannet personell skal kunne veilede studenter etter kunnskapsbaserte prinsipper
- Fagring som veiledningsmetode personalet tryggere i veiledning og bidrar til at sykehjemmet blir en god læringsarena for studentene
For studentene:
- Utvikle studentenes kompetanse gjennom styrket praksisundervisning ved å delta i kliniske fagringer
- Studentene ser sammenheng mellom teori og praksis
- Studentene utvikler ferdigheter i å arbeide kunnskapsbasert
- Får gjennomført sine arbeidskrav om fagutvikling og undervisning.
Tiltak
- Gjennomføre internt 50 timers kurs i KBP for høgskoleutdannet personell
- Gjennomføre videreutdanning i KBP for to sykepleiere
- Gjennomføre veiledning av ringledere med veiledere fra Høgskolen i Akershus
- Gjennomføre informasjonsmøter om mål og hensikt med fagringer
- Gjennomføre fagring etter egen progresjonsplan
- Implementere ny kunnskap i praksis
- Utarbeide og gjennomføre evaluering
Gjennomføring og resultater
I løpet av våren har vi gjennomført et informasjonsmøte, med et oppfølgingsmøte for avdelingsledere og aktuelle deltakere i fagringen. Prosjektleder og ringledere presenterte mål og hensikt med fagringen og aktuelle faglige temaer ble diskutert.
Tidsplan for gjennomføring ble presentert. Første møte i fagringen blir i september 2011 hvor trinn 1 i kunnskapsbasert praksis er tema. Studentene inkluderes i fagringen når den er kommet til trinn 3 og 4.