Steg for steg
Tanken bak den trinnvise modellen er at hvert kompetansetrinn bør bygge på hverandre for å oppnå høyere lærings- og kompetansemål. Likevel er det rom for fleksibilitet, og hvilket trinn det velges å starte på må baseres på den enkelte tjeneste- eller avdelings behov og målsetting:
- Trinn 1: Grunnleggende ferdigheter innen ABCDE-metodikk
- Trinn 2: Hjerte-lunge-redning
- Trinn 3: ABCDE, EWS og ISBAR med pasientcase og refleksjon
- Trinn 4: Tverrfaglig scenariotrening med refleksjon og debrief
- Trinn 5: Tverretatlig fullskalasimulering med debrief
Trappens faginnhold er basert på kunnskap og erfaringer fra tilsvarende undervisningsopplegg som utviklingssentrene og kommuner har jobbet med over flere år. Mange av tiltakene har startet på nivå tilsvarende trinn 3, men det er erfart at det er både nødvendig og hensiktsmessig å etablere kompetanse på trinn 1 nivå med mer grunnleggende ferdigheter og kunnskap. Trinn 2 med HLR er en naturlig del av trappen da denne kompetansen representerer en viktig handlingsberedskap både generelt og som en del av en ABCDE-undersøkelse. Implementering av ferdigheter og kunnskap for å forbedre praksis er basert på instruktøropplæring etter Train-The-Trainer modellen.